Köp- och leveransvillkor

Mer och tydligare information om fraktpriser och val av fraktsätt får du när du har lagt varor i varukorgen och går till kassan. Kostnaden för frakten är mellan 94 och 179kr upp till 64kg. Från 65kg är det fraktfri leverans. Leverans till företagsadresser har alltid 75kr (ink. moms) rabatt, även på fraktfritt.

Kvitteringsfri Leverans
Det här är ett fraktsätt som är valbart i vår webshop. Det är bra om man vill ha varorna hem till sig utan att själv vara med och ta emot dem.  

Sändningen kommer att vara spårbar till dess att chauffören själv signerar att den är levererad. Vi ansvarar inte för gods som skadats under transporten. Ej heller för gods som skadats, blivit blött eller försvunnit efter avlämnandet. Vi kan heller inte ta något ansvar för gods som levererats till fel plats.
Kvittera; När mottagaren signerar ett papper till chauffören som ett bevis på att leveransen mottagits oskadd – då har fraktbolaget fullföljt sitt uppdrag mot oss och dig.

Vill du hämta på DHLs lokala terminal ?
Skriv det i rutan för övrig information och välj leveranssättet paket/pall privat med avisering. Tyvärr tar DHL ut en extra avgift för hämtning på terminal hellre än att ge en rabatt!

Leveranstid och leveransvillkor
Din leverans kommer i normala fall 2-3 arbetsdagar efter att vi mottagit din order/betalning.  Har du uppgett en privat adress eller bor riktigt långt bort är det normalt med 3-4 dagar. Har du inte fått leveransen efter 5 arbetsdagar ber vi dig först spåra med DHL vad som hänt – uppge ditt sändningsnummer. I andra hand kontakta oss. 

15 okt – 15 mars leverarar vi dagligen. Resten av året som minst veckovis. Under perioden 10 juli-10 augusti är vi upptagna med slåtter och garanterar inga leveranser.  

Pall
Beställningar över 130kg skickas oftast på träpallar 80x60cm. 
Från  200kg på träpallar 80x120cm. Pallarna är inte säkrade för regn och snö - vi ber er särskilt tänka på detta vid kvitteringsfri leverans. Det är ofta omöjligt för chauffören att ställa undan en pall regnsäkert.

Felaktiga och uteblivna adressuppgifter (i webshopen)
Felaktiga eller uteblivna (tex utebliven företagsadress vid valet levereras till företag utan aviseringskostnad)  adress/personuppgifter kan orsaka senare leverans. Orsakar det extra kostnader för fraktbolaget kommer vi debitera dem + en avgift hos oss på 150kr.

Ej uthämtade paket
Har du valt servicepoint som fraktsätt finns dina varor kvar på utlämningsstället under fyra veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-

Returer
Har du fått fel varor eller om de är defekta, av annan anledning än transportskador, har du fri returrätt. Vi kommer att skicka rätt varor till dig så snart du kontaktat oss. Vi ombesörjer också kostnader för retur av felaktigt skickade varor.

Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.

När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Privat Policy
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.